فرودگاه مكاني شلوغ و پرازدحام است و اين شلوغي گاهي مي تواند گيج كننده باشد. اگر تا به حال سفر با هواپيما را تجربه نكرده ايد ممكن است در مورد مراحل سوار شدن به هواپيما و كارهايي كه لازم است انجام دهيد سوالاتي داشته باشيد. گاهي دير انجام دادن يكي از اين كارها مي تواند منجر به از دست دادن پروازتان شود. حتي براي كساني كه بارها با هواپيما سفر كرده اند هم ممكن است ابهاماتي در مورد چك كردن بليط و پاسپورت، تحويل دادن بار و در نهايت سوار شدن به هواپيما وجود داشته باشد. در اين مطلب قصد داريم براي كساني كه براي بار اول مي خواهند سوار هواپيما شوند و همينطور بقيه، مراحل سوار شدن به هواپيما را قدم به قدم توضيح دهيم تا دفعه بعد كه به فرودگاه رفتيد بي دردسر و راحت به پروازتان برسيد. با ما همراه باشيد.

فرودگاه مكاني شلوغ و پرازدحام است و اين شلوغي گاهي مي تواند گيج كننده باشد. اگر تا به حال سفر با هواپيما را تجربه نكرده ايد ممكن است در مورد مراحل سوار شدن به هواپيما و كارهايي كه لازم است انجام دهيد سوالاتي داشته باشيد. گاهي دير انجام دادن يكي از اين كارها مي تواند منجر به از دست دادن پروازتان شود. حتي براي كساني كه بارها با هواپيما سفر كرده اند هم ممكن است ابهاماتي در مورد چك كردن بليط و پاسپورت، تحويل دادن بار و در نهايت سوار شدن به هواپيما وجود داشته باشد. در اين مطلب قصد داريم براي كساني كه براي بار اول مي خواهند سوار هواپيما شوند و همينطور بقيه، مراحل سوار شدن به هواپيما را قدم به قدم توضيح دهيم تا دفعه بعد كه به فرودگاه رفتيد بي دردسر و راحت به پروازتان برسيد. با ما همراه باشيد.
 

مرحله چك-اين (Check-in) و دريافت كارت پرواز

 
اگر مداركمان در سفر گم شد چه كنيم؟
اولين مرحله اي كه براي سوار شدن به هواپيما لازم است انجام دهيد مرحله دريافت كارت پرواز است. امروزه بسياري از شركت هاي هواپيمايي امكان چك-اين (check-in) را به صورت آنلاين ارائه مي كنند. بنابراين اگر اين امكان وجود داشت كه مي توانيد با مراجعه به باجه هاي مخصوص در فرودگاه، خودتان اين مرحله را انجام دهيد و يك مرحله از مراحل وقت گير سوار شدن به هواپيما را كم كنيد. در غيراينصورت بايد به بخش Chek-in مراجعه كنيد و احيانا در صفي دور و دراز منتظر بمانيد تا پس از بررسي و Check-in بتوانيد كارت پروازتان را بگيريد. براي اينكه در اين مرحله زياد معطل نشويد قبل از آنكه نوبتتان برسد تمام پاسپورت و بليط هواپيماي خود را آماده كنيد.
 
 

تحويل بار

 
در صورتي كه بار زيادي نداريد و تنها كيف دستي همراهتان است مي توانيد مستقيما به گيت پرواز مراجعه كنيد. اما اگر چمدان داريد بايد آن را به قسمت بار تحويل دهيد. مسئول دريافت بار پس از بررسي پاسپورت و كارت پرواز، برچسبي را روي چمدانتان مي چسباند كه حاوي اطلاعات شخصي شماست و براي حفظ و نگهداري چمدانتان در طول پرواز ضروري است. پس به هيچ وجه اين برچسب را تا پايان سفر نكنيد.
 

 

پيدا كردن گيت پرواز

 
پس از دريافت كارت پرواز و تحويل بار مهمترين كاري كه بايد انجام دهيد پيدا كردن گيت يا ترمينال پرواز است. گيت مربوط به پرواز شما كه معمولا با يك شماره مشخص مي شود، روي كارت پرواز شما نوشته شده و مي توانيد با استفاده از تابلوهاي نصب شده در فرودگاه گيت مورد نظر خود را پيدا كنيد. بهتر است بدون فوت وقت و قبل از هر چيز گيت پروازتان را پيدا كنيد تا خداي ناكرده پروازتان را از دست ندهيد. اگر با استفاده از تابلوها نتوانستيد گيت را پيدا كنيد مي توانيد از كارمندان داخل فرودگاه كمك بخواهيد تا شما را راهنمايي كنند.
 
 

انتظار!

 
اگر اين مراحل را با موفقيت و به موقع انجام داديد بخش اصلي و سخت كار را انجام داده ايد. از اين جا به بعد بايد در سالن انتظار گيت يا ترمينال منتظر بمانيد تا زمان سوار شدن به هواپيما برسد. در اين فاصله مي توانيد به سرويس بهداشتي برويد، چيزي براي خوردن بخريد يا از آخرين لحظات اتصال به اينترنت فرودگاه استفاده كنيد. حتي اگر زمان زيادي به پروازتان مانده مي توانيد چرت كوتاهي بزنيد، اما مراقب باشيد از پرواز جا نمانيد!
 

سوار شدن به هواپيما (boarding)

 
هنگامي كه گيت پرواز باز شد و از طريق بلندگو شماره پروازتان اعلام شد مي توانيد به گيت مربوطه مراجعه كنيد. قبل از رسيدن به ورودي گيت، كارت پرواز و پاسپورتتان را دم دست داشته باشيد. پس از عبور از گيت و بخش امنيت وارد راهرويي مي شويد كه به هواپيما منتهي مي شود. اين مرحله در برخي فرودگاه ها متفاوت است. ممكن است راهروي كوتاهي را طي كنيد و به در هواپيما برسيد، يا آنكه مسير پر پيچ و خمي را برويد تا بالاخره بتوانيد وارد هواپيما شويد.
 
 

 تمام!

 
تبريك مي گوييم، تمام شد! شما تمام مراحل را با موفقيت پشت سر گذاشتيد و الان در هواپيما هستيد. ديديد كه خيلي هم سخت نبود، نه؟ وقتي وارد هواپيما شديد معمولا چند مهماندار با لبخند معروفشان به استقبال شما مي آيند تا در پيدا كردن شماره صندلي به شما كمك كنند. اگر هر گونه مشكلي در مورد جاي نشستن داشتيد مي توانيد با مهمانداران مطرح كنيد. در قسمت بالاي صندلي محفظه اي براي قرار دادن وسايل و كيف وجود دارد. بعد از اينكه روي صندلي نشستيد بايد كمربندتان را ببنديد و منتظر بلند شدن هواپيما يا تيك آف (take off) باشيد.
 

نكات مهم در مورد پرواز

 
شركت هاي هواپيمايي قواعد سفت و سختي در مورد وزن بار مجاز دارند. هر مسافر اجازه دارد تا ميزان مشخصي بار و سايل با خود همراه ببرد و اگر وزن بارش بيشتر از اين ميزان شود مجبور به پرداخت جريمه خواهد بود. همينطور هر مسافر مجاز است كه يك كيف دستي با وزن مشخصي (معمولا ۴ كيلوگرم) را با خود به داخل هواپپيما ببرد. تعريف وزن مجاز بار براي هر شركت هواپيمايي ممكن است متفاوت باشد، اما به طور معمول وزن بار مجاز براي هر مسافر بين ۲۰ تا ۳۰ كيلوگرم است. اگر وسايل و بارتان زياد است يا از اين بابت نگراني هايي داريد بهتر است قبل از رزرو بليط، شرايط و قوانين وزن مجاز شركت هواپيمايي مورد نظرتان را مطالعه كنيد تا خداي ناكرده مشكلي برايتان پيش نيايد و مجبور به پرداخت جريمه اضافه بار نشويد. در وبسايت هاي فروش آنلاين بليط، معمولا مختصري در مورد شرايط و قوانين شركت هواپيمايي توضيحاتي ارائه مي شود. پس قبل از خريد بليط هواپيما آن ها را بخوانيد و بعد با خيال راحت بليط هواپيمايتان را بخريد.
 
به منظور حفظ امنيت پرواز قوانيني براي حمل بار وضع شده كه ورود برخي اشيا و لوازم را به داخل هواپيما ممنوع مي كند. اشياء تيز و برنده مثل چاقو، فندك، گاز اشك آور و مواد اسيدي مثل سركه! را نمي توانيد با خود به داخل هواپيما ببريد. براي ورود مايعات نيز قواني خاصي وجود دارد. مايعاتي مثل عطر، روغن و شامپو اگر از حد معيني بيشتر باشند بايد به قسمت بار انتقال داده شوند و نمي توانيد آن ها را با خود به داخل هواپيما ببريد. همپنين برخي شركت هاي هواپيمايي مقرراتي در مورد ورود وسايل الكترونيكي مثل لپتاپ، تبلت و حتي موبايل نيز دارند. پس قبل از هر چيز قوانين مربوط به حمل بار شركت مورد نظرتان را با دقت مطالعه كنيد و بعد با خيال آسوده سفر كنيد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.